16 d’abril, 2013

Experiències 0-3

Juguem amb magranes
Intercanvi d’experiències de l’Escola Bressol Municipal La Cuca Fera de Tona, Osona

L’experimentació amb magranes m’ha semblat una experiència molt interessant perquè ha permès a aquests infants descobrir les qualitats exteriors  i interiors d’aquest fruit de tardor tan curiós.

En un primer moment han jugat a fer-los rodolar, els han sospesat, traslladat, etc. i, finalment, han descobert el seu interior. Amb les granes han descobert que són d’un color molt intens, que el seu sabor pot ser dolç, àcid i amarg al mateix temps, que el seu tacte quan s’esclaten és ric perquè canvia la seva textura i perquè pinta. A més, les mans, els peus i els diferents materials que han fet servir per experimentar ha fet possible multiplicitat d’accions i aprenentatges.

En conclusió, l’experimentació amb aquesta fruita dóna un joc molt enriquidor perquè la seva manipulació permet tot un conjunt de sensacions i estimulació dels sentits.

Fem un collage natural
Intercanvi d’experiències de la Llar d'Infants Municipal "Pont d'Estels" de Martorell

Aquesta experiència m’ha agradat molt perquè l’ús de materials naturals i a l’abast permet desenvolupar la creativitat i la col·laboració de tots els membres de la comunitat educativa.  Els materials que podem trobar a la natura, al nostre jardí o , fins i tot, el que ja no es pot fer servir a la floristeria del barri, es poden utilitzar per fer entrar la natura a l’aula.

Una natura que ajuda als infants al descobriment del que tenim a l’entorn, les seves olors, formes, colors, etc. A més, el procediment d’assecar les flors i les fruites, la tècnica del premsat dels pètals, etc. que han realitzat els propis infants, els ha permès descobrir un material amb infinitat de possibilitats.

L’experiència té la finalitat d’elaborar un collage amb aquest material per a la portada de l’àlbum de final de curs. Cada infant ha confeccionat el seu propi disseny individualment, creant així un àlbum únic i amb identitat pròpia. En definitiva, una manera d’aprendre a ser creatius i a desenvolupar el propi estil amb personalitat.

Poder anar a beure aigua amb gots de vidre
Intercanvi d’experiències de l’Escoleta Escola Nova de Palma de Mallorca.  Un nou espai a l'aula de 2 - 3 anys. Esther Aguiló.

Beure aigua és una necessitat bàsica que l’infant haurà d’aprendre a satisfer amb autonomia. Així com aprenen a anar sense bolquer, els infants són capaços d’aprendre a identificar quan tenen set i a fer ús dels estris necessaris per  beure.

Aquests racó, amb gots i gerres de vidre a l’abast, permet als infants anar a beure aigua sempre que tinguin set. És un espai que permet a l’infant adquirir experiència i autonomia, on aprèn a controlar la quantitat que necessita per beure, si el got és ple o buit, què passa si s’omple massa el got i què s’ha de fer si vessa, etc. Beure aigua porta implícit una infinitat d’aprenentatges que són necessaris per a desenvolupar-se i créixer.

Per als adults, beure aigua quan tenim set és una acció molt simple, però per als infants és tot un aprenentatge que requereix del seu temps.  Per poder desenvolupar aquestes habilitats i destreses, els infants necessiten d’un entorn que cregui en les seves capacitats. Per això, m’ha agradat aquesta experiència, perquè és una escola que els proporciona l’oportunitat d’apropar-se al món que l’envolta, un espai per aprendre coses que es poden extrapolar al seu entorn, a l’exterior, a la societat,... és a dir, a la realitat.

Per acabar, només cal recordar que l’escola ha de ser un entorn on l’infant pugui desenvolupar l’autonomia, l’autoconeixement de les seves necessitats i on l’infant sigui realment  un agent actiu. 

Les competències treballades en aquesta reflexió han estat l'1.3. i la 4.2. perquè he accedit a altres blocs sobre intercanvis d'experiències per tal d'ampliar la meva formació i he identificat bones pràctiques argumentant-les.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada